Vad vill du lilla hjärtat ????

Godmorgon,
 
 
Hoppas ni har haft en lika skön jul som vi har haft. Det har bara handlat om mys med familjen, mat och lugn och ro.
Så lugnt att jag känner att det kryper i kroppen på mej nu ;-)  Kanske en lika nyttig känsla som någon annan.
Lite snäll hade jag tydligen varit , för det kom en massa fina julklappar till mej , som parfym , halsband , fina ljuslyktor, och jag blev mer än nöjd.
 
Känner att det slutade lite konstigt innan jul ....det hände något som gjorde mej rosenrasande och som gjorde att jag kände att jag inte skulle skriva här samtidigt.
Det blir så när det handlar om ens barn, sedan spelar det ingen roll hur stora ungarna är , eller att jag vet att de reder ut situationen själva. Man är mamma ibland bara.
 
När Lina fick reda på att Helen , Lasse och Jögga hängt ut henne bl.a på nätet så ringde hon upp dom.
Först Jögga, sedan Lasse...........
 
När hon kom till Lasse så blev samtalet kort. Efter att blivit kallad "hjärtat" på  ett nedlåtande, sexistiskt  sätt, samt han talat om för henne att hon inte visste ett skit om politik, så slängde han på luren i örat på henne.
Som ursäkt ....efter att hon berättat händelsen i brevform till hela kommunen, samt krävt att den ska bli diarieförd, så kom ursäkten (under kniven) där han tyckte att "familjen" Kemle varit elaka mot honom i bloggar och andra sociala medel. 
 
Lina har absolut inte ägnat sej av några påhopp av Lars Beckman, så mycke kan jag säga,
 
Jag har läst hela min blogg under hösten och nog har jag diskutarat Lars Beckmans sätt att leda kommunen, politikska beslut och ställningstagande , men om man kan kalla det för personliga påhopp , så ska man nog inte vara Kommunalråd.
På några andra sociala medel har jag inte ägnat Lars Beckman en tanke, och det har ingen annan heller.
Och det ger en i vilket fall inte rätt att bete sej som han gjorde, och det är fruktansvärt oproffsigt !!!
Och jag skulle heller aldrig komma på tanken att bunta ihop honom med ex hans fru  eller son , som båda uttrycker sej på olika sätt i sociala medel. Löjligt är ordet !!
 
Det tog också bort fokus på själva budgeten, som egentligen var det viktiga.
 
Jag ( som då heller inte vet ett skit om politik) tycker det var en nattsvart budget. Tycker också att oppsositionen gjorde ett riktigt dåligt jobb.
Nerdragningarna av framför allt vård och skola är de absolut värsta , och effekten av dessa neddragninar har vi inte sett än.
 
Elevassistenterna ger inte den effekt och måluppfyllelse som de tänkt sej , säger dom. Hur har de räknat fram det ?  Det är nog tyvärr bara en påhittad ursäkt.
Elevassistenterna är de enskilda elevernas rättighet att kunna vistas i en vanlig klass i regel.
Det är elever med vissa (oftast bokstavskombinationer) eller andra koncentrarionsproblem, som måste ha den hjälpen för att klara en vanlig klass. Alternativet är ofta särskola och/eller utanförskap.
 
Vi vet också att dessa problem i många fall blir bättre med åren , och att möjligheten att få gå i en "vanlig" skola är också att ge dessa elever en möjlighet att få ett normalt liv .
Detta vill vår majoritet till stor del ta bort.  Jag anser att man lätt kan spara in på annat , och att mycket annat i investeringsbudgeten , kan tas bort till förmån av dessa elever.
I nästa andetag vill de just lägga mer pengar i ett projekt för elever i utanförskap...det säger lite om logiken.
 
Skolan i Gusum, ville de andra partierna ha mer information om , men majoriteten satte dit en klumpsumma på 10 miljoner för detta iaf.
 
Det kostade 6 miljoner att bygga om Bruksgården till tillfällig lokal till barnen enl majoriteten.
Och då verkar det väldigt orimligt att det skulle räcka med 10 mille för en helt ny byggnad.
 
Och lite är det det jag vänder mej mot. Man kan kanske inte sätta en summa på vad det får kosta , utan borde kanske ta reda på det lite mer, hur behovet ser ut , och vad det i verkligheten kommer att kosta .
 
Man borde också  ta reda på vad Vammarskolan kostar i slutändan , för inga byggen håller budget och det borde till och med vår nuvarande majoritet veta.
 
Nu .....innan de satt igång och byggt Vammarskolan, har det redan konstaterats över 80 ändringar i planritningarna på Vammarskolan. Det tror jag inte ens politikerna vet....än mindre vad det kostar .....
Dessutom väldigt klantiga tabbar som de gjort , som kommer att spräcka budget.
 
Det kanske vore på sin plats att göra en liten koll på vad Vammarskolan kommer att stanna på innan man drog igång ett nytt jättebygge i kommunen. Sedan kan ju Erland leka med siffrorna bäst han vill och dela upp det till några hundralappar per person om han vill .....miljonerna måste betalas tillbaka av vår minskande kommun, med färre och färre i yrkesverksamhet.
En kommun som startar färre nya företag, befintliga företag permitterar folk, och vår befolkning blir äldre och äldre. Att trixa med sifforna som Erland gjorde under KF är nästan sanslöst löjligt.
 
Så nu återgår jag till att ha det bra. Malin på morgonen , träning med bandet hela dagen, och avslutningsvis middag hos min söta mamma och pappa står på agendan idag.....sämre kan man ha det ;-)
 
Och idag är det också födelsedag för vårt moster Barbro Ängman . Ett år är den lilla damen
 
 
Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Cissi Juhlin

Jag har oxå haft en lugn jul så nu var det skönt med lite jobb o snart helg igen hahahaha.
Trevlig helg o kram

Svar: Precis lagom arbetsvecka haha , skulle vi ha fler av !!! Trevlig helg Cissi !!

Kram
Cizzie Kemle

skriven
#2: Helena von Schantz

Ja du Cizzie, i FP var vi ensamma mot renoveringen av Vammarskolan. Vi ville bara renovera den skadade byggnaden just precis för att den kommunala servicen inte skulle hotas. Men den driftsbudget vi har i år är en konsekvens av två saker - minskande inkomster och ökande skulder. I oppositionen kan vi inte ändra på någon av de faktorerna. Därför en sådan driftsbudget. När det gäller det Lina blev utsatt för blev jag både förvånad och chockerad. Både över att Lars så missbrukade sin roll och över att han inte efteråt bett Lina personligen om ursäkt.

Svar: Var ni ? Det visste jag faktiskt inte, men jag tyckte personligen att man skulle hålla i pengarna även där ? Vi har ju tyvärr inte en enorm skattkista full med pengar. Men ju fler som är med om ett beslut bland partierna , destu säkrare känner man sej som skattebetalare på något sätt.
Lasse föll som en sten över sitt agerande med Lina. Är det det någon som jag hört propagera för ungdommar och att alla ska få vara med genom åren , nästan som ett mantra , så är det Lasse.
Tomma ord bara , ett fruktansvärt oproffisionellt klvavertramp !!!
Och att inte be om ursäkt personligen visar på maktfullkomlighet och översitteri !
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :