Kakmonster

Vilken körövning vi hade igår. Ännu mer folk dök upp , och låtarna sitter så bra nu. Om ni vara kunde vara med och känna den energin som detta ger.

Och som inte detta var nog så kommer då den underbara fikastunden, där tända ljus och de finaste bakverk, för inte tala om tjattret, skrattet och kaffeångan som finns i rummet

Vilka underbara kakor va ??


Nu är det bestämt att Kör XLs första framträdande blir i Ringarum den 15 Mars , mer info kommer snart.



Helgen kommer att bestå av mer musik, imorgon så kör vi in ytterligare låtar till Just 4 Fun. Årets första spelning börjar närma sej , den 11 Februari inne på Sports Bar , Söderköping , så nu börjar vi bli ordentligt taggade.


Hur går det med mina nyårslöften då.....jo faktiskt bra, motiverad som bara den faktiskt och humöret har varit i topp hela tiden. 3 kg ner på vågen, dator och program till vår studio ska inköpas i februari.

Prova-på-sporterna fortskrider och föreningsrådet är snart i hamn. Hittills har det gått bra , och jag har jobbat mycket , men det har varit roligt än så länge.

Nu dyker det upp ytterligare roligare förfrågningar, som jag hoppas jag kan berätta om så snart som möjligt. Men rolig kommer våren att vara , det är ett som är säkert.


Liona blev handelsplatsledare igår........eller rättare sagt , det har varit bestämt hela tiden så punkten , val av handelsplatsledare och namnförslag ( som har kommit in) var löjligt att ha med, hon har sedan länge redan varit utnämnd.

Men annars fanns det mycket, som mycket väl kan bli intressant . Den nya tekniken är intressant, och bara fantasin sätter gränser.

Appar är en intressant sak, som vi ännu inte har testat , som i framtiden kommer bli det vi går efter, redan nu har jag flera appar som jag dagligen använder.



Lärare som utmanar sina elever och ska springa från Viken och tillbaka sista söndagen i varje månad. Rolig ide, och det vore något att göra en grej på nere på Birgersson , när de kommer ;)
Och förhoppningsvis kan de använda vår nyröjda Banvall, så den kommer till användning ordentligt .
Roligt när det häner lite.

Bäst att jobba nu, har en känsla av att telefonen kommer att ringa oavbrutet idag. Och ensam är jag på jobbet.

Hoppas ni får en riktigt skön helg.

Kram




Kommentarer :

#1: liona

Nej, det var ingen löjlig punkt att ha med, vem som ska ta på sig mastodontjobbet att föra samman kommundelar, näringsidkare, föreningar och kommun för att kunna samlas under ett paraply. Jag har sagt ja till det för jag tycker det är viktigt och kul, samtidigt som INGEN annan har klivit fram och sagt sig vara redo att göra det. Det kom in nomineringen, bla på Hasse Gawa, men om han var seriöst intresserad så borde han väl åtminstone hört av sig till Lorentzon för att fråga vad uppdraget innebär. För mig vore det helt ok, Winnetuppdraget ger betydligt fler timmar och är mycket enklare utan tjafs om personfrågor, där driver vi sakfrågor tillsammans, tänk om vi kunde göra det samma här? Under kvällen var det flera som förklarade att de absolut inte ville bli handelsledare, vet du någon som vill så borde den personen hört av sig, men nästa år kanske det dyker upp andra som vill, välkomna då. Är det inte just detta du har önskat länge; en arbetsform där vi breddar samarbetet och hittar nya utvecklingsmöjligheter. Varför inte önska mig lycka till och hålla tummarna för att det här blir en del av vändningen vi alla behöver?

Må så gott!

skriven
#2: Cizzie

Faktum är Liona att jag önskar dej lycka till, jag tycker ideerna verkar jättebra och är därför än mer förvånad varför det hela är klantigt skött.



Givetvis går man ut med informationen först, så att alla får veta vad det handlar om och känner sej delaktiga, som jag sagt flera gånger.

Och att du fått uppdraget har ju varit känt ganska länge , eller hur, så ingen hade någon chans, hörde att det var fler som var intresserade och det bästa hade varit att ha valet av handelsplatsledare efter detta möte då alla fått veta vad det handlade om.

Därför ÄR det en punkt som inte borde varit med på dagordningen , då det ändå inte gick att ändra på.



Men nu är det som det är , se till att skattepengaren förräntar sej nu och blir något varaktigt, och framför allt att det inte blir en grupp för enbart Storgatan igen.



skriven
#3: liona

Om det bara blir storgatan eller inte hänger ju på hur engagerade de andra orter väljer att vara. Alla är inbjudna, alla kommer att få fortlöpande information och alla är välkomna att delta, men ingen kan tvingas med. Självklart hoppas och tror vi att alla orter vill vara med, annars hade vi inte dragit igång detta projekt. Nu har kommunen en handelsledare som jag hoppas alla känner att de kan kontakta och använda sig av. (Kommunen bidrar med 75000 till handelsplatsen, eller vad namnet nu blir) Igen, om någon var intresserad så hade den en mkt stor chans, jag propsar absolut inte på uppdraget, men ingen har hört av sig och velat ta uppdraget, har du hört annorlunda så är det märkligt eftersom jag frågade Lorentzon så sent som i torsdags om någon enda person hade visat intresse, förutom nomineringarna från andra och svaret var nej.

Jag tackar för lyckönskingen och kan bara lova att jag kommer i alla fall göra mitt bästa under det här året för att åstadkomma en varaktig arbetsform där vi kan utveckla kommunen tillsammans.

skriven
#4: Cizzie

Nomineringar ÄR visat intresse Liona. Och telefonen går nog åt både håll ifal man tror att någon skickar in en nominering för skoj skull.

Information skulle fås på mötet, det borde Lorentzon förstå,för det var så det stod i inbjudan, och som sagt, det var redan förutbestämt så det är inget att tjafsa om.

Tror inte någon har något emot att du driver det alls, det handlar nog mer om hur det hela gått till och att förstudien och information har varit så fel gjord.



Och då detta drivs av kommunala medel, ska hela kommen och jag hoppas också att hela kommunen vara med. Och eftersom de inte fick riktig information , vid dina informationsmöten , så hoppas jag att du anstränger dej mer för att få med dom.



skriven
#5: liona

Hm, tolkar jag dig rätt nu, du anser att jag ska lägga kommunala medel på att spendera fler timmar på att få med mig de som inte vill, istället för att köra igång med de som vill och göra det så bra så de som nu väljer att avvakta vill hänga på. För övrigt så ska inte detta i huvudsak drivas av kommunala medel utan av oss företagare som vill vara med och tycker att det är värta att satsa en slant på, liksom banken redan gått in som huvudsponsor. Nej, jag kommer inte att lägga fler timmar på att övertyga, jag kommer att använda varenda skatte-bank-sponsorkrona till att göra bra saker med de som vill. Vill du ligga med i mejlgruppen som blir informerad är du välkommen att mejla mig [email protected] så får du samma information som alla andra, välj sedan om du vill vara med eller inte, jag tjatar inte.

skriven
#6: Cizzie

Du tolkar mej helt rätt att jag tycker du ska anstränga dej mej, med tanke på, att varken du eller någon annan gav rätt första information, och det gick snett med en gång, och jag är helt övertygad om att det skulle bli helt fel signaler om inte detta inbegrep hela kommunen.



Kommunala medel till en mycket liten del av näringslivet , dvs handeln, är ifrågasatt av övrigt näringsliv redan nu. Om det skulle vara så att det dessutom även går till en mycket liten del av Handeln , dvs Storgatan, så vore det helt oacceptabelt.



Kan inte tänka mej att Banken och Kommunen ( politikerna) är av samma åsikt som mej, så jag hoppas innerligt att de sitter i styrgruppen, så det får lite struktur.

Vill gärna ha information, du behöver inte tjata , jag skriver till dej.







skriven
#7: Liona

Tänk, jag måste vara världen mest korkade människa, eller så pratar jag inte gusumsiska för det verkar inte gå dig att förstå vad jag menar, hur jag än försöker. Du upprepar att det var dålig information när jag åkte runt och att det gick snett. Men jag hade ingen som helst information att dela med mig då. Varför har ingen annan klagat på att det gick snett eller att de ville veta mer redan då? Jag ville kolla intresset för att samarbeta mellan orterna, om det var någon vits med att jobba vidare med den tanken och försöka få till en samarbetsform. Det är inte det lättaste och absolut inte gjort i en handvändning, men man kan i alla fall få en vink om intresset finns och hur känslorna är mellan orterna. Personligen tror jag att vi MÅSTE lära oss att samarbeta och inte begrava oss i gammalt groll, bussar som snotts av Valdemarsvik osv, utan se framåt. Men det är ju bara min personliga tanke, så rundresan var en koll av tankarna runtom. Nu har jag gjort den rundresan, och nästa gång jag åker runt så blir det för att hjälpa till, inte för att övertyga någon att vara med. "Kan inte tänka mig att banken och kommunen(politikerna) är av samma åsikt som mej.." nej, det är de nog inte.Den enda från kommunen som är engagerad är Lorentzon, inte politikerna. Jag menar inte att jag inte kommer att tjata om information, jag tänker inte tjata på någon att vara med, de som vill är välkomna men energin måste läggas på att göra något, inte övertyga de ovilliga, som jag redan sagt. Det finns för mycket att arbeta med ändå.Har jag varit tydlig nu? Själv ser jag fram mot att det äntligen händer något positivt, att arbetssättet tar form och att alla som bor i kommunen ska märka att något hänt, att vi jobbar tillsammans med glädje. Försök att inte göra ditt bästa för att sänka mig och projektet utan vänta och se.

skriven
#8: Cizzie

Men vad håller DU på med. I Ringarum fick de information om hemsidor och annat, vi i Gusum fick veta att vi skulle gå ihop för att ha gemensamma helsidor i NT, vilket inte handlarna tyckte var bra, för de hade provat det innan, i Viken var det helt annan information . Är det bra information ?? Givetvis har man konceptet klart innan.



Och vi som lyssnade i Gusum tyckte väl att det inte var så mycket att organisera oss för, och betala pengar till. När vi sedan vill diskutera saken i Föreningrådet , sa du att det var försent för oss att vara med då, sedan hördes inget mer, och du kan höra med varje person som var med att de var av samma åsikt.



Jag försöker väl inte sänka, jag svarar väl bara på det Du säger , eller hur ?? Det ända jag skrev i blogginlägget var om sättet att välja handelsplatsledare, som jag tyckte var onödig.

I övrigt tyckte jag att det verkade väldigt intressant, eller uppfattade du det på annat sätt?



Går du in här och skriver, så är det självklart att jag svarar´, det får man liksom tåla.



Informationsmöten med politikerna har också varit, det vet jag, och även de har haft svårt att få information.



Bussarna , ja det kanske du borde intressera dej för som Handelsplatsledare.

De turer som förut fanns för våra ej bilburna, pensionärer och andra.....finns inte längre.

Tippar på att det är ganska många kronor som försvann från kommunen, eller rättare sagt från Valdemarsvik, då de inte kunde åka ner och handla längre, och komma till apotek och allt annat. Och vad än värre är , att vi har sett ett lämmeltåg av äldre par flytta in till Söderköping från Gusum det senaste året, och det beror på de ändrade turerna till Valdemarsviks fördel.

Sorry , men jag tycker det är jätteallvarligt.



Fortsätter gärna imorgon men nu är det lördagkväll för mej.



Trevlig kväll



skriven

Kommentera inlägget här :