Baljadagen

Flottfärden blev precis så lung och skön som jag hoppades. Inte så fint väder som de sa , men ändå varm och skön, och solen tittade fram mot slutet också så vi kunde få lite färg.
Vi såg ytterligare ett par flottar på Yxningen , och det är tydligen fler som kommit hur underbart skönt det är att bara puttra fram över vattnet och kunna lägga till vart som, och ha stolar och bord med sej.
 
Vi avslutade det hela med att kasta i Anton så att han fick hänga i ett rep efter båten, först då blev det riktigt lungt och skönt för oss andra på flotten ;)
 
 
 
Hemma så avslutades det hela med lite grillat , en ganska perfekt avslutning på en underbar dag.
 
Lite, lite synd tycker jag om BeTe som får skäll när han skriver om sej själv. Det får ju inte jag.  Men jag förstår inte riktigt ....om han inte vill ha skäll, och vill ha semester från politiken, vilket är förståligt ......varför slutar han inte skriva då. Det är ju faktiskt skillnad på blogg och blogg. Antingen kan han skaffa sej en privatblogg också, tror säkert att hans privatliv är spännande också, speciellt hur han tänker .....något som jag aldrig kommer att komma på, men jag skulle garanterat läsa. Sedan kunde han ju ha sin politikerblogg, som han faktiskt har för att blogga kommunpolitiskt. Ett uppehåll på semestern skulle nog vem som helst acceptera, men å andra sidan kan jag inte tänka mej att det är så betungande att blogga och tänka heller någon gång i veckan, i majoritet har man jour jämt och ansvar över det som är på gång.
 
I Gusumfrågan är det fortfarande rätt lugnt . Sä är det alltid , och det är bra , men å andra sidan har vi varit med i ett antal år , och vet att det blossar upp till hösten igen.
 
Misshandel förra veckan......ungarna fick stänga in sej och låsa Glasskiosken förra veckan för de hade en allt för närgången konstig kille strykandes där hela dagen.  Sedan ringa föräldrar så de fick komma ner och rädda dom. Fullt pådrag igår med flera polisbilar och flera ambulanser. Då det var en grov misshandel här . En knivbeväpnad man skadade två stycken.
 
Man känner sej långt ifrån trygg , och jag är jäkligt tacksam att jag bor där jag bor. Förra veckan var jag ensam på väg till en fest upp mot skolan, och givetvis så åkte en bil upp på sidan när jag gick där.Han vevade ner rutan och tyckte vi skulle prata lite.  Helt ofarligt givetvis , det räckte med att visa att " kör du inte iväg så sparkar jag in sidan på bilen -blicken"  denna gång. Men man känner sej aldrig trygg.
Är det normalt att man ska känna så här i ett samhälle , konstant jämt ???
 
Killen köpte ju heller inte bil och tog körkort det första han gjorde för sitt minimala bidrag, så kontroll har de INTE att det inte bor mer folk än vad det ska, för hela parkeringen är fortfarande full med bilar.
 
Men så här tycker BeTe , Erland , Lasse och Bertil att vi ska tåla, och att det INTE är något onormat "tryck" på Gusum. Trots att till och med Migrationsverket håller med om att det inte är bra.
 
Jag hoppas inget allvarligt händer , för då skulle jag inte vara i deras kläder!
 
Imorgon är det Baljadagen, i Ringarum  Jag ska upp givetvis och Kör XL uppträder mitt på dagen. På kvällen är det party-party och Kapten Karlsson spelar. De är jättebra partyband och när de gick som trubadurband på 2 stycken kallades de för Herr Nilsson ifall någon känner igen dom bättre då.
Fullt pådrag lovas och det var det förra året, då de hade jättemycket folk där.
 
Hoppas vi syns någonstans
 
Kram
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Tony

Klart att det är ett onormalt tryck på gusum.. Ca 20 procent enligt uppgift.

Det är ju som om Linköping tog emot ca 25000 och placerade på samma ställe... och dom tar inte ens emot asylsökande.

Svar: Ja det är ju så att till och med Migrationsverket säger att det är för mycket , och de borde veta om någon. Men våra majoritetspolitiker förstår inte alls eller bryr sej inte , rättare sagt .
Cizzie Kemle

skriven
#2: Anonym

Säger migrationsverket att det är för mycket så är det ju helt galet om dom fortsätter att skicka fler .

Svar: Ja visst är det....samtidigt säger de att de inte har någon annan stans att göra av dom. Men det är en sanning med modifikation då de har en tom anläggning i kommunen, och i hela landet ska de väl hitta några fler lägenheter. Men det är givetvis en kostnadsfråga.
Cizzie Kemle

skriven
#3: Tony

Tom anläggning ? Var då ? Klart dom kan hitta fler lägenheter... Dom stora städerna måste kunna få fram fler bostäder än lilla gusum.

Svar: Kommer inte ihåg var den var, men jag ska ta reda på det. De har haft flyktingförläggning där förut . Men det handlar om kostnader , att det är för dyrt att ha två igång samtidigt .
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :