1+1= 3,5 + Uppdatering

Sportlovsvecka och det märks  på jobbet också , som alltid. Folk tar ledigt och umgås med barnen och det märks tydligare och tydligare för varje år. Det ger även vi som småföretagare lite mer andrum och tid för utflykter.

Jag har  varit i både Norrköping och Linköping under veckan , och verkligen hittat fynd för en gång skull.
Spelklänning klar och riktigt tuffa spelskor också ......men det bästa som hände under veckan var när jag kom in på Bikbok i stan, och precis när jag står där och kollar in alla bling-bling smycken , så tränger sej en anställd framför mej , och ändrar alla smyckena till 20 kr st !!! Det var sista timmarna i den butiken innan de skulle slå igen i den lokalen och var tvungna att bli av med allt. LYCKA !!!! Jag fick världens snyggaste halsband, av bling-bling tillverkarsnas bästa märke , Dybern Kern. Smycken för motsvarande 1500 kr , köpte jag för strax över hundralappen, och jag som aldrig har tur annars :-D Så lite gör mej lycklig !!
 
Glad är jag också att NT tar upp frågan om näringslivet som jag bett om så många gånger. Tack !!!!
 
-Vi hoppas på ett trendbrott , säger vår Kommunchef .
-Vi har sett hur det dök 2009 säger vår turistchef
 
Och jag får inte ihop det !!!
 
Varför tror hon att trenden skulle vända, när det inte har gjorts något åt det? Varför har de inte gjort något åt det om de såg hur det störtdök 2009 , för vår turistchef är ju faktiskt en av de delvis ansvariga.  Varför har inte den frågan PRIO 1, när all kommunal verksamhet hänger på att det finns välmående företag i Kommunen ? Jag förstår verkligen inte kommunens oförmåga att ta tag i frågan.
Tror inte alls det är svårt att vända det här, för det handlar om att kommunicera och bemöta. Och det är ju inte svårt.
 
Men det stora problemet är att politiker och tjänstemän , tror de kommunicerar nu.....men det gör de ju inte , och det förstår de inte.
 
Kan inte någon ta tag i taktpinnen????
 
Bror-Tommy , den lilla spuvren , lämnade ett lite kryptiskt meddelande på bloggen. http://www.nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=5498630
 
Jag tolkar det som att han går ett steg längre i sin kritik än vad jag gör. De tre vise männen , går inte bara förbi opposition, medborgardialog, KF, KS och Myndighetsnämden , när de sätter igång Grännäsplanen......de går emot BeTe och hans översiktsplan också.
Skriv upp den 21 Februari i almenackan BeTe , för jag håller med dej ;-)  Det här är ju , om jag förstår det hela rätt, mark som egentligen är tänkt att Campingen kan växa med.
 
 
Och får jag be NT ta upp en annan sak som gör mej konfunderad ? Jag har ju hört Nybyggarnas syn på det hela nu, att de bara vill att det ska hända något på Grännäs , och inte vill ha byrakrati. Det har ju då lett till att man gått förbi alla instanser , gått förbi medborgardialoger och kör med ramavtal , för att det ska gå så fort som möjligt och de ska slippa offentlig upphandling.
 
Men  å andra sidan så sitter samma människor i  föreningen , Företagarna , som kritiserar ramavtalen , för de inte låter den lokala företagen vara med och räkna på det hela .
 
Samtidigt så undrar man varför de får så dåliga betyg av kommunens företag.
 
Kan någon förklara vilken stol dessa människor sitter på , och hur de kan skilja på sina uppdrag???
Borde inte Kommunen åtminstonde ge de lokala företagen en CHANS att få några av alla uppdrag?
 
Och mitt i den inflammerade debatten så kastar sej Lasse in och bloggar , och skriver ..............nä , han skev visst ingenting om den eller något annat om den kommunala politiken.
 
Nej , hur jag än räknar så blir 1+1 = 3,5 och det måste väl vara Erlands räknedosa , som han hade under valrörelsen som de använder allihop ???
 
Liona däremot och MP , har bjudit in alla KS ledarmöter på lunch den 4 e Mars. Kanske inte den lunch de är vana vida att få, för den här maten kostar 8,50 per person , och det är vad alla elever har att klara sej på. För en del är detta det enda lagade målet mat de får på dagen.
 
Kanske inte lika flashigt att bry sej om som att bygga skolor, eller bygga fotbollsplaner, men in mitt tycke är det dessa små frågor som alla politiker SKA ägna sej åt. Det här är de viktiga frågorna !! Hejja Liona och MP  som vågar ta i dessa små viktiga frågor !!!
 
Så nu får jag bara önska er en skön helg . Själv får jag kanske vara kaffetant på lördag , och bjuda Valdemarsviks Motorklubb på kaffe , när de lånar företaget för utbildning igen.
 
Och på söndag blir det träning med bandet igen, och det är ju alltid lika roligt .
 
Kramar till er !!!!
 
 
EXTRA
 
För några dagar sedan så stod det i tidningarna hur de styrande sa att de skulle anlägga en ny fotbollsplan men inte en konstgräsplan. De visste INTE hur den skulle finansieras.
 
Nu på måndag ska de ha KS. Och då visar det sej att de SKA göra en konstgräsplan , och pengarna ska de ta från investeringplanen och det som skulle användas till återvinningscentral , samt det som skulle användas till återställning av Toverum . Projektet beräknas kosta 3,700,000 kr vilket inte kommer att räcka ¨på långa vägar.
 
Nu har de väl iaf slagit huvudet i ordentligt.
 
Samtidigt så går skolan på knäna, de får inte ta in vikarier, och hemtjänsten kan knappt ta kafferast.
 
För tusan , ge er nu , alla i kommunen kanske inte vill ge Valdemarsviks idrottsförening mångmiljonbelopp. För det räcker ju inte med det , sedan har vi att kommunen står för all skötsel, och för bara lite sedan fick de700.000 till något annat.
Och hur genomtänkt är det om kommunen ändrar sej från ena dagen till en annan ????????????????????????
 

Kommentarer :

#1: Liona

Tack för de värmande orden. Jag försöker ju lägga fokus på vårt arbete när jag skriver bloggen, men snart blir det väldigt svårt att inte skriva om de mycket märkliga prioriteringarna som görs i kommunen. En kommun ska i första hand se till sina lagstadgade ansvarsområden, fotbollscuper hör inte riktigt dit. Att vårt näringsliv under så många år signaleratmsisnöje med kommunen är något de borde ta på allra största allvar, istället för att hoppas, tro eller skylla ifrån sig.

Svar: Du har absolut rätt i det !! Man kan inte tro sej ur en kris, utan måste öppna ögonen och göra något åt den.
Sedan om de senaste svängningarna , hörda idag , att kommunen ska satsa ytterliggare miljoner på fotbollsplan och ta pengarna från sopstationen, får mej och undra om de har slagit huvudet i , alla där nere , när skolans personal har vikariestop, när maten till eleverna får kosta 8,50 och när hemtjänsten inte kan ta kafferaster ?????
Cizzie Kemle

skriven
#2: Cissi Juhlin

Jag var oxå på Bikbok o fyndade tröjor för 29 kr st :)
Kram o trevlig helg

Svar: Visst är det skoj, det är som en lottovinst varje gång ;-)
Kram och detsamma Cissi
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :