Härliga dagar !!!

 
Nu är sommaren här på allvar !! Nissecupen går för fullt i Valdemarsvik och Gusum. Trubadurkvällar på centrumcafet . Och alla kantarellerna i skogen växer så det knakar !!
 
Nästa vecka börjar det lugna ner sej hos oss också , och på tisdag em sitter jag på en stor flotte med mina bästa vänner och äter sill och potatis på en flotte och guppar i den mest fantastiska sjön av alla , nämligen Yxningen !!
 
På torsdag är jag i Toverum och hjälper till när ungdomar får prova att skjuta och köra bil.
 
Imorgon , tidigt på morgonen , sitter jag nog på ett högt berg någonstans när jag tar en liten paus i kantarellplockandet, Att bara sitta där och låta fåglarna kvittra ....någon kvist som bryts av hör man kanske från något djur som skyndar sej bort. Det är livskvalité !!! Få tänka sina tankar , samtidigt som man blickar ut över fält och skogar som är så underbart gröna och vackra så det nästan gör ont <3
 
 
 
Läser Helenas blogg och hennes lysande sammanfattning av det politiska läget och hoppas ....för det gör jag verkligen ...att det där är dåtid inte framtid http://www.nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=6214027
 
Svågerpolitik, beslut bakom stängda dörrar för små grupper, fiffel och båg. Neddragningar av kärnverksamheten samtidigt som man storsatsar på fotboll ???
 
Är det så här vi vill ha det ? Är det så här vi vill bli sedda , när vi egentligen har allt som vi behöver precis just här ???
 
Vi har havet och sjöarna , vi har skogen , djuren , bären och svampen. Vi har evenemangen som just där alla får sitt om det är sport eller musik.
 
Jag hoppas att vi tar oss i kragen och börja lyfta kommunen snart. Och det gäller alla. Sätt ner klacken och stoppa ryggdunkarklubben som Bertil Eklund håller på med . Det är ju faktiskt så att vi inte kan ha en avlönad politiker som jobbar med en fråga. NB har dessutom en viktig post i barn och skola , har ni hört något ifrån dom där ???
Lasse då vårt andra kommunalråd. Där har jag kanske personlig agg till , efter det låga utspel mot Lina som han fortfarande och aldrig kommer be om ursäkt för , så jag kommer nog för alltid tycka att det är "bullshit" när han pratar om ungdomar och hur viktiga dom är , men samtidigt vet jag att han kan så mycket mer än vad han visat under den här tiden. Lång tid i den  kommunala världen ger en kunskap som han borde använda sej av.
Han borde också återvända till den socialdemokratiska ideologin där demokrati har ett fäste!!
 
Erland ja ....verbal, och en av de smartaste kanske bland våra politiker. Har också (enl andra ) börjat tagga efter kritiken och lyssna på deras möten. . Tillfälligt eller på allvar , är frågan , men jag hoppas att han tar sommaren i anspråk och gör en helomvändning . Sträcker ut några händer , och tar och gör det sista året till något riktigt bra. Men det krävs nog att han sätter ner foten mot det som händer och sker , och gör en helomvändning om han ska få med sej folk och andra politiker. Annars har han det lite småauktiritära som krävs för att ha en ledarroll....det få andra har, men det får givetvis inte ske som nu , med att köra över allt och alla. Men på något sätt har jag trots allt en tro på honom, att han kan , om han vill , göra det bra !
 
Och så har vi ju det där med Näringslivet i Kommunen och den obefintliga kontakten med Kommunen.
Läste det vinnande konceptet hos den som låg i topp i rankingen , han avsatte nämligen en dag i veckan till att besöka företag , året runt. Inte de stora för de klarade sej själva , utan de små , där potentialen att växa finns.
Och kanske är det så att de ledande skulle ta på sej den rollen själva , så länge de inte kan få fram en näringslivschef ???
 
Våra tjänstemän önskar jag också en härlig semester . Och när sommaren är slut och ni börjar jobba , så hoppas jag ni tar fram riktigta underlag för beslut . Inte riktade och inte utan fakta , utan riktiga underlag.
Bara för att man lojal mot sin kommun får man inte lägga in politikernas åsikter eller sina egna i handlingarna.
 
Grännäs då den eviga följetongen och den största av skandalerna !!!
 
Jodå , det som har skett , har skett , och vi vill nog alla se ett levande Grännäs, som trots allt skulle kunna bli ett nav i vår Kommun. Men gör det rätt från och med nu!!
Tror Grännäs har alla möjligheter att växa , har också hur många ideer på hur det skulle ske , hur man ska utvidga aktiviteterna, få en längre säsong.....men jag tror som vanligt ingen lyssnar på mej ;-)
 
Så tänk själva och kom med bra ideer istället , där man sakta men säkert gör Grännäs till en underbar plats att turista eller besöka !!!
 
Önskar er alla, och då menar jag alla ,  en härlig fartfylld sommar , med inslag av stillhet och egentid !!!
 
Sommarkramar <3
 
 

Kommentarer :

#1: Helena von Schantz

Tack för vänliga ord om mitt inlägg, kära Cizzie. När det gäller Grännäs: Vi är många som lyssnar på dig och många som vill att Grännäs ska vara ett levande och lockande ställe för både boende och besökare i alla åldrar, så fram med dina förslag!

Svar: Ja vi borde verkligen sätta oss ner också spåna hur vi kan bygga upp ett hållbart , både ekonomiskt och som går i visionens tecken. Så vi sakta men säkert kan bygga upp Grännäs till en folkfylld kulle som kastar ringar i vattnet till alla andra i kommunen. Det går , och det är nog inte heller så väldigt svårt. Iaf få mycket bättre flöde än vad det är idag. Jag älskar Nissecuppen tycker det är suveränt inslag,men jag har nog aldrig sett ett så folktomt centrum som idag . Visst måste det gå att ändra på om ALLA hjälper till !!
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :