Ber om att få göra en pudel....ähmmm Petit menar jag !

Ja nu får jag allt göra en pudel.....eller en Petit kanske det heter . Hur som helst får jag be om ursäkt till Barbro Ängman som klarade sej galant på jaktprovet igår , och var den första av syskonen Ängman att ta en etta .
Nu är det en etta till och hon kanske får vara med i Petit-SM , eller två ettor till och hon blir jaktchampion.
Förlåt Barbro !!!! ;-)
**************************************************************************************************************** 
 
Annars gick dagen i politikens tecken hela dagen. Många samtal , mycket chatt , mycket prat i affären.
 
Jag som alltid omsätter politiken till företagande ...roade mej att omsätta KF replikerna till repliker i ett företag.
 
VDn klubbar igenom budgeten , där färgeriet höll på att få läggas ner ....företaget har köpstopp, vikariestopp, ekonomiavdelningen fått dragit ner flera tjänster, vinsten är obefintlig trots flera miljoner tillskott från moderbolaget ....men när han tar till orda ser han jätteglad ut och säger
-Vi fick iaf en ny dator !!! ;-)
 
Ja ...just nu står mej politikerna mej upp i halsen , men jag tror ändå att Inspirationskvällen idag kan bli intressant, det är lite tänk där efter tidigare års missar . Jag kommer inte tyvärr , men måste andas lite ibland också , och jag känner att jag ska göra det idag.
 
*****************************************************************************************************************
 
Vad händer i kölvattnet av det otroliga klumpiga tilltaget i veckan om listorna på ICA undrar man , och det diskuteras också . Förutom att ICA + alla andra företag där är vårt samhälles stora knytpunkt för oss som privatpersoner , så är det även en direkt livsavgörande samarbetspart för våra föreningar.  
 
Listor , insamlingar , försäljning , värvningar har alltid skett i eller utanför ICA . Allt utom olagliga (typ rasistiska ) har varit tillåtet. Många är de som skulle drabbas om ingen fick tillträde , för en ytterst liten klick med tunnelseende skadar vår affär.
Gif , Byalaget , röda korset , barnens majblommor , politiska partier, Radiowix  mm ...listan kan göras hur lång som helst .
Vi är inget utan våra affärer , men vi är heller inget utan våra föreningar !!!
Har skrivit innan om hur näringslivet i Gusum står utanför kontakt med kommunen......men sådan här kontakt och sabotage klarar vi oss utan.
 
*****************************************************************************************************************
 
Oavsett vilka som sitter i makten så finns det en kommun som har en negativ trend och det måste vi försöka göra något åt och det gäller hela kommunen.
 
Något jag pratat om mycket är att göra något som ökar handeln inom kommunen. Varje skattekrona som landar i istället för utanför kommunen är en bra krona.
Och komma med pekpinnar går inte utan , man måste ge bra alternativ och se möjligheterna . Marknadsföra oss bättre och framgångsrikare . Tagga oss lite bättre och skryta lite mer. Helt enkelt sticka ut .
Så vad gör vi ?
 
Vi borde slå våra kloka huvuden ihop i hela kommunen för att skapa förutsättningarna. Kommer några dominanta tongivande med , så följer resten med .
 
Nu när Gryts skola blev så bra , borde vi utnyttja den framgången !!!
 
*****************************************************************************************************************
Imorgon sjunger Kör XL i Viran Gusums Folkets Hus . Sång , Musik , Fika och gemenskap och det är Pingst Kyrkan som arrangerar .
 
Lördag är det Adventständningsfirande i Gusum kl 16-17,30 ...med sång , fika , Gusums skolas klasser säljer olika saker , vi tänder ljusstaken , ponnyridning mm
 
Det är Gusums IF och Byalaget som fixar :)
 
Jag hoppas vi ses någonstans !!
 
 
Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Erland Forsström

En gång i världen, för snart 20 år sedan, var jag litet engagerad i ett projekt för att utveckla kommunen. Bland alla idéer jag kläckte då, var det tre jag kommer ihåg idag:
1) Sätt upp en skylt vid Stockholms södra utfart, med ordet "Valdemarsvik" på. Inget annat. Naturligtvis begrep ingen av kommungubbarna vitsen med det, men en annan kommun gjorde det.
2) Bjud barnfamiljer i Norrköping på en bussresa till Gryt och visa upp både skola och boendemiljö. Allt föregånget av annonsering naturligtvis, och samarbete med husmäklare som kunde visa att det blev en jättefin affär att sälja huset i Lindö och flytta till Gryt. Naturligtvis kommenterades inte det av kommungubbarna
3) Locka företag utanför kommunen att bygga och driva äldreboende här, alltså för sådana som ville avsluta sina liv på en trygg och vacker plats. En grupp i Gryt tog fatt i idén, jag lyckades få ett företag att komma och titta och tända på Gryt, men sedan tog kommungubbarna hand om det och det rann ut i sanden. Nu har det förtaget byggt äldreboenden på den idén i flera andra kommuner runt om.

Jag har också sett hur engagerade, intresserade människor med åren blivit alltmer inskränkta och förstenade. Det är ju inte konstigt i en miljö styrd av perukstockar.

Nu står hoppet till er som ännu inte förstenats. Gör något!

Svar: Hur bra som helst !!Det där kopierar jag och skriver ut till Grytsborna !!!

Super Erland !!
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :