Lita för guds skulle inte på kommunens tjänstemän...de läcker som såll !!

Ja det höll ju inte så många dagar att inte skriva och det här är ju mitt sätt när jag blir tillräckligt upprörd.
 
I tidningen stod att läsa igår att majoriteten tagit nya lån för att täcka upp likviditetskris .
 
Jag satte ju ...precis som flera andra ....kaffet i vrångstrupen när jag läste detta och ifrågasatte givetvis detta på facebook , där jag skriver vad jag tänker .
 
Britt Olausson gick då in och skrev följande :
 
 
 
"Det är mycket märkligt att du skriver på detta sätt mot bättre vetande trots att din man Stefan har ringt till ekonomichefen på kommunen och fått en förklaring som är följande: kommunfullmäktige har för 2014 givit tillstånd för upplåning 30 milj. Det har inte använts eftersom kommunen klarat sig utan de pengarna. Under 2015 ska ytterligare 25 miljoner investeras. Tillsammans blir det 55 milj. Det är möjligt att kommunen inte behöver låna de pengarna i år heller. Men fullmäktige sammanträder inte så ofta så därför vill man ha det nya lånetillståndet om det visar sig behövas av likviditetsskäl. Slutsatsen är alltså precis det omvända mot vad du skrev. Det är viktigt tycker jag att inte svartmålar i onödan. Vi har väl ett gemensamt ansvar för att få fler intresserade av vår kommun och helst att få få fler att vilja bo här! Önskar dig En God Jul och Ett Gott Nytt År!"
 
Först undrar man ju ....är det sant ? Ja inte vet jag ....isf har NT tycker jag i första hand gjort fel , när de inte säger att det är redan budgeterade pengar de avser. Det är mycket möjligt att det är projektpengarna som de använt sej av och att de tar av den egna kassan sedan.
Jag har ingen orsak att tvivla på Britt ...detta dvs om hon vet detta själv .
Jag tvivlar däremot på övriga majoritetens förklaringar o analyser om ekonomin. Erland sa till mej i somras att budgetunderskottet var en felräkningsmiss som skulle rättas till . Det stämde inte.
Lasse har otaliga gånger sagt att det är den bästa 3 årsperioden . Alla vet att man inte räknar så .
Det är bra isf att skjuta på lån.....så stämmer uppgifterna bör majoriteten direkt kräva en dementi av NT som skriver ut det på det sättet . Alternativt säga till den som skriver protokoll att tydliggöra det som sker för NT läser deras dokument .
Sedan vet jag att läget INTE är det omvända ....dvs BRA som hon påstår . Läget är bara  bra när man går efter budget , ligger i fas med det och har ett överskott .
Har man tömt alla reserver , ligger miljontals kronor under budget , trots att man fått julklappar i form av AFA pengar på mängder av miljoner ...har starka sparkrav och sparkar folk och lägger ner skolor , så är inte läget bra .  Får man dessutom starka protester av revisorerna i ett år för att man inte gör tillräckligt åt det , så är läget kris .
 
Sedan kommer nästa mening " "Det är mycket märkligt att du skriver på detta sätt mot bättre vetande trots att din man Stefan har ringt till ekonomichefen på kommunen "
 
Denna mening blir jag direkt förolämpad av !
 
Jag är inte på något sätt en nickedocka som går på min mans uppgifter ! Jag skriver INTE efter vad min man säger  att jag ska skriva . Jag har INTE samma åsikt politiskt som honom!
Jag är fri att tänka och tycka som jag vill . För eller emot vad han och hans parti säger och tycker!
Vi har på inget sätt någon anmälningsplikt gent emot varandra .
När förra majoriteten satt och det var tidningsartiklar om deras beslut , så fanns det alltid en liten ruta med där Lasse som oppositionspolitiker tyckte annorlunda. Ingen reagerade för det .....det var ju precis hans jobb att göra.
Även jag bloggade när förra majoriteten satt och "dissade" en hel del av deras beslut ...men det var ingen som argumenterade mot det då av sossarna . Nu blir det "stormtjut" ifall någon "gnäller" man ska vara lydig och inte säga emot . Vilket jäkla larv . Det är så att sitta i majoritet !! Tål ni det inte så hoppa av ....eller gör om beslutsfattningen.
När besluten tas långt innan det ens kommer upp på bordet och inte ifrågasätts av någon så blir det så där .
Då har man bara två alternativ när besluten väl är tagna ......tycka om eller inte .
Det är omöjligt att komma med konkreta förbättringar eller konkreta förslag när beslutet redan är taget .
 
Sedan kommer något riktigt , riktigt otäckt och väldigt obehagligt .
 
En timme efter att Stefan ringt och pratat med ekonomichefen så vet Britt om det och dessutom skriver ut det på facebook.
Så vitt jag vet så sitter inte Britt i Kommunen alls ,  utan är vice ordförande för socialdemokraterna.
 
Hur är det möjligt ?????????
 
Har tjänstemännen anmälningsplikt att tala om för majoriteten vem som ringer och vad de säger ?
Och tydligen också tala om vad de svarar...eller har de fått till sej VAD de ska svara ?????
Är det OK att lägga ut det på fejjan ?
 
Gäller det alla kommunens tjänstemän ? Blir jag slagen och ringer soc....har jag en företagshemlighet och ringer Näringslivschefen.....mitt barn har problem i skolan och jag ringer skolchefen .
Det här är riktigt otäckt !!!
 
Finns det några tjänstemän alls som man kan lite på, eller är det toppstyrt helt och hållet ?
Finns det några lagar om tystnadsplikt på tjänstemannanivå ?
 
Från och med nu så litar jag inte längre på NÅGON kommunalt anställd tjänsteman , om jag inte har ögonkontakt med vederbörande och han eller hon säger att hon INTE berättar något för de sittande ...för det vill jag inte . Och ni tjänstemän som läser det här bör snarast tänka igenom er sits...... för det här sprids !!!!
 
Pratade med en tjänsteman för ett tag sedan som sa .....jag litar på att du inte säger det här ......
 
Och ni ska veta att MEJ går att lita på ....hur är det med er ????
 
 
Till något roligare nu !
 
Lina och jag for upp till Modecenter i Stockholm igår för att göra de sista av inköpen . Nu har vi några dagars ledigt med att varva ner och fira jul, sedan så är det dags för fas 2 och börja måla upp.
Känner att vi fått till en härlig blandning på kläder , en mix på olika märken och olika typer. Känns helt enkelt skitbra !!
Den 7 Januari är det tänkt att slå upp portarna på kvällen så det blir bråda dagar fram till dess .
 
Ser fram emot det så himla sjukt mycket ....det här är en dröm som går i uppfyllelse ...och alla som känner mej vet hur kul jag tycker det är med kläder .
Ytterliggare en Boutique har bytt ägare i Söderköping . De har märken som jag tycker om också , och jag förstår att de ...liksom vi ...taggar sej för nyöppnande . Det är skoj ...Sörping kommer bli ett Mecca bland klädälskare som kommer dit för att hitta sina favoritet . Det kommer gynna oss båda !!
 
Så nu tänker jag återigen återgå till julkänslan ...om jag kan komma över obehagskänslan över det som hände igår , för jag blev väldigt ledsen , arg och kränkt av det .
 
 
Kram från
Nickedockan på albogavägen !
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Helena von Schantz

Spännande med affären. Jag gillar inte att handla kläder och har inte handlat så mycket som en näsduk i Söderköping, men jag lovar att göra ett besök när ni har tagit över. :)

Det här du beskriver med rättning i ledet och oklara roller känner jag verkligen igen. Samtycke och tystnad är inte politiska sundhetstecken. Kompromisser och respekt för varandras goda vilja och perspektiv är däremot just sundhetstecken. Och att du förväntas vara språkrör för din man ... det är sexism. Det var ju faktiskt så förr att kvinnor inte skulle ha egna åsikter utan bara rapportera vad deras män tyckte. På den tid då sådana som du och jag i bästa fall fick stryk dagligdags, i sämsta fall brändes på bål. God Jul Cizzie. :)

Svar: Tror både du o jag hade hamnat på bålen om jag ska gissa ;-)Ja det är sexism o väldigt märkligt synsätt år 2014.
Vi hoppas någon kommer på att vi är på 2000 talet nästa år.
Du är varmt välkommen till affären om inte annat bara för att strosa runt på denna vackra plats

En riktigt God Jul till dej med !!
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :