Budgetmiss....eller totalhaveri ?

Godmorgon
 
Rolig läsning när man ser att Valdemarsvik placerar sej på 15 plats av 290 av Sveriges bästa musik och kulturkommuner enligt lärarförbundets ranking. Men det är dock inte så förvånande.
Musikskolan är vida känd här och har varit under 30 talet år . Och kanske en av vår viktigaste export som vi kunde marknadsföra om vi ville . Har skrivit om det flera gånger och hoppas någon mycket snart tar tag i saken.
Våra kända musiker är spridda lite överallt i landet och ¨på kända ställen ....så lyft dom som hemmasöner och hemmadöttrar ....det är dom väl värda.
 
I föreslog det som "give-away" sak i kommunmontern för många år sedan vid Underleverantörsmässan .....och jag fick en konstig blick av alla .....dom valde då en tygpåse istället med bild på Valdemarsviken ...wow så upphetsande .
 
Vi på Gripband körde det istället under parollen " De bästa banden kommer från Valdemarsvik " mitt under programmet "Dansbandskampen" och det var det bästa vi gjort någon gång .
Bara lite om våra egna kardborreband och resten handlade om alla musiker i kommunen.
 
Nej tråk-gubbarna tyckte inte om mina ideer som jag själv tyckte var kanonbra . Till nästa gång vill jag göra ett Gripbands -Survivelkit......innehållande fiskkrok , plåster , kondom och en liten vikt karta över smultronställen i kommunen ....fast allra helst skulle jag vilja att det står " Valdemarsviks Survivelkit på framsidan och Gripband på baksidan ....men vem skulle våga vara med mej i det?? Nej vi  får nog göra det ensamt igen !! :)
 
Budgeten är katastrof! 3 månader in har det förvandlats från 2,2 miljoner plus till 7,1 mille back !! Man blir mörkrädd !! Detta trots 3 års neddragningar på de olika sektorerna och detta trots att investeringarna inte belånats upp till fullo än , för de har haft pengar från projektet . Inte dessa nya investeringars driftkostnader har vi sett än heller . Det är inte ett bra läge ...lindrigt sagt !!
 
Helen är övertygad om att det goda resultatet i EU valet visar hur kommunalvalet kommer att gå .
Det tror jag inte ett ögonblick på !! Först och främst så skiljer man på valen och i Kommunen har de inte på något sätt gjort ett gott jobb .
De har däremot varit fruktansvärt aktiva innan valet och gjort ett gott jobb där . De har marknadsfört och puchat sina väljare att gå till valurnorna och det har de gjort väldigt bra !
Inte bara sitt parti utan också VEM de ska kryssa har de pumpat ut och det visar sej i valet och säkert på kryssningen också !
 
Men nu är det snart helg igen och det är festligheter igen . 50 års kalas för en av mina bästa vänner .....hur nu det är möjligt för jag har inte firat 30 år än ;-)
 
Kram och ha en trevlig helg
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Helena von Schantz

Cizzie, den överskridna budgeten gör mig riktigt, riktigt rädd. Jag är så trött på att höra att man inte kan bromsa sig fram i en uppförsbacke och liknande dumheter. Vem skulle resonera så med sin egen ekonomi? Det skriker rött på alla konton och du har blivit tvingad att gå ner på 80% på grund av arbetsbrist, men istället för att samla i ladorna tar du SMS-lån och bättrar på din garderob och fordonspark. I min familj har vi en god ekonomi och det finns ett viktigt skäl till det. Vi använder aldrig mer än vi tjänar och håller oss alltid med en buffert.

När det gäller er drive - vilken lysande slogan där med Valdemarsvik har de bästa banden. Så smart. Gillar survival-kiten också. Notera dock stavningen om du ska trycka upp den. Survival - inte survivel. :)

Svar: Tack snälla Helena ...det ska jag tänka på .
Precis !! Tror de som bestämmer behöver se programmet lyxfällan för att lära sej det mest grundläggande när det gäller en budget . Jag tycker synd om dom som får reda ut den här röran efter valet. Det kommer att gå åt skogen :(
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :