Gott Nytt År och välkommen år 2017

God fortsättning !!
 
Hoppas ni haft en lugnt fin jul , för det har jag haft . Bara ungarna och barnbarn och det har varit precis så som jag vill ha det . Traditionsenligt och lugnt och fint .
Julklappar fick jag också så lite snäll måste jag varit under året ;-)
 
Trodde det skulle bli lugnt mellan jul och nyår , men det kastades in så mycket order dagarna innan jul så det är bara att bita ihop och jobba
 
Om några dagar har vi faktiskt ett jubileum här på företaget. Det är 20 år som egen företagare och på något sätt ska vi fira lite extra.
 
Det var körigt när det begav sej
 
Barnen var relativt små och företaget gick minus så pappa ville sälja . Jag tvekade inte ....men visst var jag orolig för hur det skulle gå .
Först och främst så skulle företaget köpas för dyra pengar .....sedan var vi tvungna att bygga till huset för att få plats med det ....också för dyra pengar.
 
Först byggde han ett stort garage då vårt andra garage låg i huset och var tvungen att gå till företaget . Sedan byggdes huset ut med 120 kvadrat så att företaget fick plats . Allt detta medans Stefan jobbade 5 skift och jag jobbade .
 
Det gick ....och vi flyttade alltihop mellan jul och nyår 1996
 
Jag var ensam i början innan Stefan sa upp sej och började jobba . Och jag kan säga att jag var bra nervös att jag inte skulle klara det . Det var gubbigt värre i mina kretsar och jag kände mej tvingad att vara på ett visst sätt för att bli accepterad . Ett sätt som absolut inte var jag ...utan ett affärsmässigt , superproffsigt sätt som jag nästan inte kunde leva upp till .
För hur det var ...det var väldigt B att ha företaget hemma och det ÄR och kommer att vara lång tid framöver väldigt B att vara "kvinnlig företagare" ....för vi har lång väg kvar tills att vi är "företagare" bland andra företagare .
 
Men jag kommer ihåg den händelsen som gjorde att jag bestämde mej för att vara "jag" och inte försöka vara något som jag inte är .
 
20 år sedan och man hade väggfasta telefoner. Vi hade företaget i källaren men vi hade en extra linje uppe i köket så vi kunde gå emellan.
 
Anton .....5 år vid tillfället hade kompisar hemma och ville ha mat . Och är man företagare och mamma så går man upp och gör mat även om telefonerna kan ringa. Precis när jag vispat klart pannkaksmeten så ringer telefonen . Jag svarar så klart och märker inte att Anton kommer in i köket . Precis när jag ser honom så välter han ( för att se ) bunken som står på bänken . 1,5 liter pannkaksmet slår över honom ....i ansiktet och ner emellan i snickarbyxan.
 
Proffsig som jag försökte vara inför kunden i telefonen så hinner jag tänka att jag inte får kladda ner högerhanden som jag skriver med .....kniper fast telefonen mellan axel och öra ...greppar Anton med vänsterhanden ...lägger varsamt en hand över Antons mun och visar ....skrik nu för guds skull inte .....allt medans pannkaksmeten sipprar ut på golvet i köket från byxbenet samtidigt som jag lika proffsigt pratar med kunden i telefonen .
 
Som om nu inte detta skulle vara nog så kommer vår dåvarande valp farandes in i köket ...jagandes en fluga och skulle ta hörnet i en nittiogradersvinkel ....men ack ....där var det pannkaksmet ....varpå hunden gör en praktvurpa och hamnar med hela bredsidan i smeten ....och åker kana in i elementet under bänken .
 
Smått kallsvettig men fortfarande lika proffsig ....kniper jag fast Anton mellan benen ....lyfter upp hunden med vänster hand ...vill forfarande inte bli kladdig om höger ....frågar kunden om den ville ha något mer, med telefonen som sitter fast mellan axel och öra  ...allt medans Anton inte kan se genom smeten och hunden droppar smet så det stänker över hela köket .
 
Ja det var "droppen" i verklig mening ....det var då jag bestämde mej för att alltid vara jag ....och ska vi se i backspegeln så var det också då det började gå bra .
 
Jag har många gånger skrytit om vårat företag , men det är något som jag faktiskt är stolt över . Efter mycket hårt arbete och många val i livet så har jag också all rätt att vara det .
Vi har haft samma driv både Stefan och jag att föra det framåt ...vi är väldigt olika men det är också ett vinnande koncept med två olika kompetenser .
 
Vi har varit trippel A i 11 år av dessa 20 och dubbel A de flesta andra och det är ca 1100 företag i Sverige som klarat det av ca en halv miljoner företag .
 
I år var det bara 2,8 % av Sveriges företag som klarade trippel A .
 
Vi har fått utrymme i  reportageform i flera fina tidningar där bland annat Dagens Industri är ett av de tyngsta . Jag har bloggat i Veckans Affärer och nu i dagarna kom det en notis på Telias sida " Trender och Nytta " https://www.telia.se/foretag/trender-och-nytta/2016/December/kan-man-salja-vad-som-helst
 
Vi försöker göra det bästa för att satsa framåt . Ibland med gamla beprövade sätt ...ibland lägga in något nytt  för att inte luta oss tillbaka fast det går bra .
 
För 2017 har vi nya satsningar då vi kommer att satsa på Norge ett land som under flera år har växt . Så i januari så skickar vi iväg Stefan till Stavanger och en industrimässa där . Det ska bli intressant och se vad det ger.
 
Jag som alltid ger mej själv nyårslöften tänker för 2017 fortsätta med de jag lovade mej själv efter operationen förra året och det är att satsa på mej själv ....vilket jag har gjort framgångsrikt under 2016 och det kommer jag bli än bättre på under 2017 , det är jag säker på .
 
Hoppas ni gör det också för livet är för kort för att inte ta vara på det .
 
Nu önskar jag er ett riktigt Gott Nytt År och välkommen år 2017 ....så kul vi ska ha !! ;-)
 
Kram
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :