Ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År

Då är det som vanligt dags att summera året .
 
Visst har det hänt mycket ....men ändå inte !
 
Politiskt har det varit ett riktigt lugn i kommunen . Skönt tycker många . Ett borttappat år tycker jag .
 
Det var mycket vi behövde komma tillrätta med , inte minst inom kommunens 4 väggar  , men det var inte mycket hände .
 
Oppositionen skulle varit just opposition , och opponerat sej mot allt som man vet och tycker är fel . Jag har skummat bloggar och hört vad som sagts men inte är det mycket till opposition . Det som skrivs är fakta som alla vet som är intresserade av politik . Det som skulle ha sagts , det om äldrevården , företagsklimatet eller skolan ...har inte på något sätt kommit upp till ytan och jag kan bara tyda det som att de är rörande överens ?
 
Nu ska inte majoriteten sitta och skratta åt det för ni har inte varit ett dugg bättre. Förutom en skolenkät så har den ena efter den andra undersökningen placerat Valdemarsvik i botten . Vad har gjorts ? Inte ett dugg skulle jag vilja påstå . Jag är ledsen , men jag anser inte möten på banken med Youtubers och cellokonserter på Kommunhuset gör det hela något bättre ....det är för de närmst sörjande och otroligt naivt tänkt . Vi behöver ett proffs på näringsliv och företagsamhet och inte en bunt amatörer som sitter och fantiserar .
 
Och visst ....det byggs och grejas överallt men med tanke på vilka lån vi dragit på oss under de sista åren så tycker jag inte det är speciellt smart heller . Politik är ju framför allt hushållning med pengar .
Och att känna att man vlll upprätta stora "monument" efter sej att det tarvar så enormt med pengar i förhållande till storlek på kommun .....ser jag som penisförlängare , och det gäller kanske inte bara kommunen.
Återhållsamhet är en dygd i många fall .
 
Sedan kommer vi under nästa år få se listorna på vad de gjort , som vi alltid får . Erland listar allt från asfaltering  ( som vägverket gjort) till ställplatserna vid Valdemarsviken ( som kommunen inte alls ville ha först när husbilsägarna själva valde den platsen ) men man får sålla så gott det går .
 
Själv har jag varit väldigt lugn i år ( också ) för det är andra året som jag känt att jag inte är på hugget och är tillbakadragen . Ett mycket medvetet val och nödvändigt .
Jag vill inte säga att jag mått dåligt , tvärtom , det har varit ett härligt eftertänksamt år där jag ransakat mej själv , vem jag är , vad jag vill och vart jag ska . Och jag har nog kommit ur dessa två år ganska så förändrad .
 
Jag har kört med öppna armar innan . Välkommen du som vill ungefär . Men jag har blivit erfarenheter rikare och så är det inte längre .  Jag har blivit restriktiv och kanske lite för misstänksam mot folk .
 
Samtidigt så är det som vanligt ....lite motgångar gör dej starkare och du får mer erfarenhet , så jag ser ingen anledning att försöka glömma dessa år , tvärtom :)
 
En annan sak vill jag också säga . Genom åren har jag varit rätt tuff mot politiker och deras sätt att agera . Även tjänstemän . Jag har fått mothugg och motargument , de har blivit rent ut sagt förbannade (officiellt) på mej .
 
Men när de sedan slutat sin tjänst ....så har de kommit och pratat och i många fall sökt sej själva till mej . Det tackar jag för ! Både för att de förstår att jag gör det jag tyckte var bäst . Och för att de fortfarande har respekten för mej . För hur det än är så har jag aldrig ljugit på bloggen , och det vet de . Däremot skulle jag kunna rada hundratals lögner jag sett makthavare i kommunen skrivit eller sagt .
 
Lite tungt blogginlägg , men det är det inte !!! :) 2017 har varit ett härligt år , men 2018 är jag säker på blir ännu bättre .
 
Så håll i er nu så åker vi !!
 
Lyckades också med mina nyårslöften så bra förra året 5 av 5 så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på i år .
 
Men en rolig sak har jag som jag tyvärr inte kan delge någon än , för då snor någon iden . Men kan jag förverkliga den så lär det snart märkas ;-)
 
Men så länge önskar jag er allt gott för 2018 och jag hoppas ni får det ni önskar !!

Kram på er
 
 

Kommentera inlägget här :