Den blomstertid nu kommer

God morgon
Nu börjar sommaren kännas i varje nerv del i kroppen . Dofterna , intrycken ....att känna smaken av solvarma jordgubbar. De ljusa mornarna och lika ljusa kvällarna . Jag älskar det !!
 
Pulsen på Trolltyg som stiger för varje dag. "Musik på gator och torg" i helgen och det var en strid ström av folk mest hela dagen.
Riktigt roligt var det att "dansare" från Norrköping var nere och tävlingsdansade och uppvisningsdansade och det blev bestämt efter deras önskan att vi skulle göra en spening i Augusti eller September ...här på hemmaplan och de skulle komma ner . Detta blev spritt på hela torget så förhoppningsvis så får vi ihop till en kul kväll .
 
Igår var det ledigt och vi tog och åkte ut med vår (för oss) nya båt och åt lunch . Underbart och det var redan 20 grader i vattnet . Det blåste rätt friskt men vad gjorde det när det var så varmt .
 
Hem och hämtade Hilma ...in till Söderköping och glassbaren vid kanalen . Älskar att sitta och titta på folk .
 
 
 
Nu en kort vecka igen och sedan är det midsommar och jag tänkte göra ett sommaruppehåll på bloggen som inte har varit allt för aktiv i år .
 
Det händer o andra sidan inte så mycket .
Det ska göras i ordning runt ån här i Gusum . En paddelbana har jag hört och ett multiaktivitetsfält vad det nu innebär .
 
Jag säger att gör bara gräsmattor .....vi har genom hela Gusum områden som är kommunens och INGET är skött . Ån växer igen ...Bandyplanen växer igen . Högt gräs överallt och blomplanteringar där blommorna inte går att hitta . Snälla ....gör det enklaste möjligaste .....och SKÖT det!
 
Kanske är det också så att de har bytt entreprenör som ska sköta det . Lillen som hade det innan var mer noggrann tror jag . Nu har etreprenaden gått till någon utanför kommunen har jag hört ryktats ...och det var för några småkronor de var billigare.
Min fråga är ....tjänar kommunen verkligen mer i slutändand när företaget ligger i annan kommun ....och kanske några anställda får gå i Lillens företag.
Jag tror att vår kommun borde värna lite mer om den lokala företagaren !
Därmed inte sagt att det inte kanske finns fler företagare i kommunen som vill vara med och slåss .
 
Ett sorgligt besked såg vi i tidningen i förra veckan . Mats Nahlbom slutar. Och han är bara toppen på ett isberg över de lärare som lämnar p.g.a att det senaste årens utveckling . Vad gör vi ?
Ingenting faktiskt ....vi (läs kommunen) tycker att det är rätt skönt att de "icke förändringsbenägna" och framför allt Mats som förde lärarnas talan sticker härifrån . Jag tycker däremot att det är oerhört tragiskt att vi inte har en ledning som vet hur kommunen ska behandla sina anställda .
Dessutom så höjs prislappen för lärarna varje gång vi får "köpa in" en ny lärare till kommunen nu när det är sådan lärarbrist . Har vi råd med det ? Både ekonomiskt och kvalitetsmässigt så får vi en sämre skola.
Jag skäms över kommunen ....och jag skäms över både Erlands och Helens tafatta kommentarer i tidningen !
Vi har bara en fördel i denna kommun gentemot andra kommuner . Vi är små och vi är nära varandra ...hur svårt kan det vara att föra en saklig dialog om vilka förändringar i skolan som är genomförbara ?
 
 
Men det finns glada nyheter också . Margot på Möbelkompaniet fick pris för sitt engagemang i "Kullin cup" . Till hennes bror Mats minne. Älskar den cuppen ....inte för jag tycker om ishockey ....men för att barn får vara barn ...ingen kommer etta .....men man kan vinna fairplaypris . Ishockey är annars en tuff sport där barn gallras väldigt friskt och konkurrensen är hård  och barn rensas ut ur lagen i unga år . Finns det något  som riksidrottsförbundet borde kämpa mot så är det elitsatsningar för barn . Idrott ska vara roligt och bra för hälsan . Så heja Margot !!
 
Nu är det också bara några veckor till Liedholm cup och Karnebåtfestival ......och det är superkul att även Vikens gator fylls med folk  och för inte att säga Allsångskvällarna med Titanix och gästartister . Jättekul !!
Först ut är Nanne och jag kommer garanterat att vara där .
 
Så vad säger ni ? Ska vi säga "Leve sommaren"  och gå ut och njuta den här korta men intensiva tiden ?
 
Jag säger iaf det och vill samtidigt önska er en helt fantastisk , underbar sommar !!
 
Och nästa helg ....närmare bestämt på lördag vid 8 tiden på morgonen .....så tittar de små första kantarellerna upp ur gräset . Och om ni då smyger ut ....tysta ....i gula stövlar så kan ni få tag på några .
Traditionen säger ....oavsett hur mycket du får tag på , så räcker de bara till EN smörgås !!! ;-)
 
Och mej hittar ni lediga stunder i mitt eget paradis ....ofta med en kopp kaffe i handen spanandes på råbocken Åke eller älgen Lisa ... välkomna hit alla glada om ni har vägarna förbi  !! :)
 
Kram och ha en underbar sommar !!
 
 

Kommentera inlägget här :