Handen i kaklet

Och så händer det som inte fick hända . Mats Nahlbom slutar på Vammarskolan . Mats som är frontfigur för Pulsprojektet och som vi stolt skickar fram när besökare kommer och vill ta del i våra framgångar ....men som vi stampar på när han pratar för sina kolleger och försöker sparka så ingen vågar påskina de brister som finns i skolan.  Jag skäms !! Jag skäms för kommunen och jag skäms för alla de partier som inte ställer sej upp och skriker . Mest av allt skäms jag för Nybyggarpartiet och dess politiker som gick ut med en åsikt att huvuden skulle rulla och de skulle fixa till skolan ...och sedan bytte det mot is på sommaren i ishallen så att frontfiguren Bertil kan hyra ut sitt hotell . Usch !! Och ni nickedockor som sitter under på listan ni är inte bättre ni . Vad gör man i politiken om man inte vågar säga varken BÄ eller BU ?
 
Ännu sorgligare är det att ett  helt koppel av våra mest erfarna och kompetenta lärare som på ett eller annat sätt har slutat på grund av denna konflikt.
Vi behöver våra lärare , speciellt nu när det är brist på dom i hela Sverige . Vi behöver speciellt de "gamla" lärarna som en stabil stomme i vår skola när nya lärare kommer in.
Att rycka på axlarna och säga att " de var inte förändringsbenägna" visar ett otroligt låg förståelse för vilka problem vi står inför idag. Era förändringar var och är inte genomförbara .....men bara genom dialog kan man lösa sådana problem . Att bestämma saker över huvudet och sedan skicka ut lappar om hur de ska ändra har aldrig varit en fungerande ledarstil . Och ytterst ansvarig för detta klantiga sätt att sköta skolan ....eller rättare sagt att INTE sköta skolan är politikerna .
 
Nästa tråkiga sak är att vi återigen hamnar sist på företagsrankingen . Ställde frågan återigen i facebookgruppen  "Valdemarsviks kommun i Utveckling
"Återigen så fick vi "reklam" i Östnytt om att Valdemarsvik ligger sist i företagsrankingen. Tror det är 7e året jag ställer frågan här på forumet där jag vet att det både finns en massa politiker från både majoritet och opposition samt företagarsorganissationerna , men trots det ....och trots att ni var med och gjorde vår "vision" där vi skulle ligga i övre halvan 2025 så har ingen kommit med några förslag eller velat diskutera saken . Så åter igen ....VAD GÖR VI ?"
 
Har ställt samma fråga 7 år innan så jag förväntar mej inget svar i år heller av några politiker från något parti . Gå på möten som inte ger något eller fyller någon funktion ....eller göra Visioner som inte betyder något eller som man vill jobba mot verkar vara det man håller på med . Vi kan väl rycka på axlarna åt det med ....varför lägga energi på sådant ?
Det är som det är med det också , vi låg långt i överkant med företagande i genomsnitt för Sverige i den här kommunen för 10 år sedan . Nu ser vi en tydlig trend neråt och det är samma sak som döden i en sådan här kommun. För i samma takt som jobben och egenförsörjningen försvinner ....så försvinner också skatteintäkterna. Erlands stolta kommentarer om att vi växer , betyder i praktiken att nysvenskar inte hittar bostad i Norrköping så de flyttar hit temporärt . Det tar i genomsnitt 9 år nu att komma in på arbetsmarknaden och kunna försörja sej själv . Och med tanke på att vi ökar med så mycket inflyttningar .....så betyder det också att de som flyttar ut från kommunen är de som bidrar med skatteintäkter . Räkna på den ekvationen om ni kan .
 
Nu drar sommaren igång även i den här Kommunen . Dans på Grännäs i helgen! Birgitta och Fredrik från Ringarum har efter förra årets succé givit sej på att göra 3 danskvällar på Grännäs. Grännäs är verkligen en av Sveriges vackraste Folkparker och det vore otroligt roligt att få den att leva upp igen!!  Jag önskar dom all lycka till och hoppas de får fullt ös hela kvällen !!
 
Vammardagen på fredag också . Företagen på vammar är verkligen duktiga på att marknadsföra sej ....hoppas också de får fullt ös hela dagen . Tyvärr jobbar jag så jag kan inte komma dit :(
 
Däremot ser jag fram att jobba i helgen , för även om det inte är något jippo hos oss i helgen så vet jag på förhand att det blir mycket folk . Det är redan nu en helt annan nivå på folkströmmarna . Jag älskar det !! Och vi har så otroligt mycket fint i butiken nu
 
 
 
Men denna helg är en mycket speciell helg för mej ....handen in i kaklet kan man säga och ett avslut ....eller kanske en ny början . Utan att säga något så är Nyårslöfte Nr 4 i hamn och hittills är 4 av 4 uppfyllda . Några till finns det ;-)
 
Så det blir " bubbel" i helgen och firas ska med mina nära och kära .
 
Känner mej otroligt stark för tillfället . Ingenting kan stoppa mej nu ...ungefär . Ett alldeles för högt blodtryck har jag fått ner till ett undertryck . Jag når mina mål med större lätthet än tidigare för att jag orkar hålla fokus vilket jag inte orkade innan .
 
Så jag önskar er en underbar helg vad än ni ska göra för i helgen finns det många möjligheter !! Och vill ni inte göra någonting så sätt er ner och njut !!
 
 
Livet är otroligt vackert just nu !! Har du öga att se det ? 
 
Kramar
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :