`Mingelkväll på Trolltyg

God morgon
 
En intensiv men otroligt kul vecka har det varit . Mingelkväll på Trolltyg och det är alltid supertrevligt när det blir lite extra  i butiken .
 
Nästa händelse är när vi "släpper" festkollektionen . Då vi dukar upp med julbordsklänningarna , glittertopparna till nyår . Håll utkik !!
 
 
Men "kuligast" har nog varit att prata och diskutera näringslivsklimat med folk ...både i verkligheten och på nätet .
Veckans "snackis" är utan tvekan att vi ska lära oss prata gott om kommunen .
Kom med konkreta förslag istället säger Erland i ett inlägg och påstår att arbetstillfällena aldrig har varit så höga , han säger också att "företagandet" aldrig varit så högt , att företagen aldrig investerat så mycket som nu och då kan inte näringslivsklimatet vara dåligt
 
När det gäller arbetstillfällen har jag inte en aning , men har mycket svårt att tro att det finns fler "riktiga" jobb nu än förr . Att ta bort folk i statistiken genom konstgjorda jobb , tror jag är mer vanligt nu än förr ....men som sagt ...vet inte. Vad jag däremot vet är att Sveriges Sosseregering lovade att vi skulle ha Europas lägsta arbetslöshet år 2020 . Det har väl gått sådär ....minst sagt . Vi låg på plats 14 då ....plats  16 förra året och nu i år på plats 17 .
Erland kanske har lyckats bättre i denna kommun . Jag skulle vilja ha bevis på det .
 
När det gäller företagande så är det iaf helt fel och inte alls sant ! Vi har alltid varit en kommun som legat långt över riksgenomsnitt när det gäller företagande ( 13% och över det )  . Att försörja oss själva har varit ett sätt att kunna leva i denna kommun . Nu ligger vi på en nivå vi aldrig varit på innan , ca 11 %  och av någon anledning så störtdök vi år 2014/2015 och man undrar ju lite över varför det blev så ? Kan det vara att man slog igen både affär och skola i Gryt ?
 
Att klappa sej för bröstet för att företagen investerar just nu är än mer korkat . Vi har haft en av de längsta högkonjunkturerna på mannaminne . Att vi över huvud taget haft det beror på 1 Först en "vanlig" högkonjunktur 2 Flyktingströmmen i Europa och det oroliga läget .
Det låter kanske konstigt ,men faktiskt är det så att flyktingströmmen till oss i Europa gör så vi spenderar mer och när vi eldar på ekonomin i landet så leder det till högkonjunktur .
Så med andra ord har det inte ett dugg med näringslivsklimat att göra att företagen investerar ,  det beror på företagens goda ekonomi . Det är fullt i ladorna .
Gripband har också ett stort maskinbygge på gång i fjärran Öster och vi förväntar oss ha den hemma runt nyår . En ny halvautomatmaskin som kanske går på runt en kvart - halv miljon kronor , och jag lovar att inte det rådande näringslivsklimatet varken har gjort till eller ifrån på den !!
 
Jag har KONKRET givit förslag många gånger på vad man ska göra ....problemet är väl att ingen någonsin lyssnar . Jag vet också att fler än jag har givit förslag .....men ingen lyssnar på dom heller .
 
Men här kommer återigen mina förslag
 
1. Tala INTE om för folk att de bara får tala gott om kommunen och bara ska vara positiva utan tvärtom ....Det är NI som ska lära er säga :
Nu är näringslivet på botten ....HUR TAR VI OSS UPP ??? Hur når vi målen i Visionen ? Är det rätt folk som sysslar med att lösa problemen ?
 
2 Eftersom jag inte tycker det är rätt folk så önskar jag att rätt folk sätts dit så det som sägs kan komma ut i hela kommunen och så vi får en spridning på det både när det gäller olika företag och när det gäller geografiskt i kommunen .
 
3 Kommunicera ut och diskutera vad som kommer fram . Vi har ett företagsregister ....använd det !!!
 
4 De ansvariga tjänstemännen MÅSTE besöka och ringa företag och vara intresserade av företag , annars har de helt hamnat på fel plats . Många kommuner gör så att en eller två dagar används till företagsbesök och kontakter . De 6¨gånger som kommunstyrelsen kommer ut är inte tillräckligt även om det  är ett stort steg i rätt riktning .
 
5 Möten ska vara små och effektiva . Sluta upp med Youtubers , blanda företagare och ungar , röda mattor och middagar . En kopp kaffe räcker gott och låt oss vara med och diskutera istället . Hjälpa till med att uppfylla målen i Visionen , gemensamma projekt och satsningar , hitta på nya beröringspunkter och gemensamma intressen .
 
6 Förstå att näringslivsklimatet är INTE att marknadsföra sej utanför kommunen ....utan hur företagen I kommunen upplever samarbetet i kommunen .
 
7 Att Bertils förslag " ALLA SÄGER ATT : " VI ÄR VÄLDENS BÄSTA KOMMUN" är inte bara korkat ...det är direkt lögn när det gäller näringslivsklimatet . Och sammanslaget vad denna grupp som skulle komma med förslag på vad som skulle göras när det gäller näringslivsklimat har företagen upplevt som direkt kränkande . Vad tror dom att vi är ...helt bombade ?
Ja jag kan säga att jag blev kränkt , så inåt skogen faktiskt . Kände att jag fått nog och ändrade min automatiska signatur på alla mina mejl jag skickar ut . Har i 10 års tid haft en text och en länk till en kommunfilm på alla mina mejl där det också har stått . "Gripband .....en del av Valdemarsviks kommun " ....men nu är det slut med det , nu gör jag reklam för mej själv ....i Söderköping .
 
Nej kom ner på jorden och återigen ...rätt män och kvinnor på rätt plats och som förstår näringslivklimat.  Och att alla förstår sina roller . För diskussionen som gått i veckan har haft den ständiga frågan ....Vem är det som styr näringslivsrådet egentligen, är det kommunen eller någon annan  ??
 
8 För 10 år sedan hade vi 4 väldigt duktiga företagarföringar ...nu har vi ingen . Tyngden borde ligga på föreningen " Företagarna " men de har inte på något sätt drivit några frågor de senaste 6 åren, medlemmarna har heller inte någon insyn i vad som sker i näringslivsrådet  . Kvinnliga finns inte längre , Tursistföreningen hör man inget om längre och Handels är de enda som kritiserat  Näringslivsrådet . De andra som finns representerade är LRF ..en stor organisation . Valdemarsvik i Centrum ...hur många medlemmar ? Några väldigt få iaf .
Indutriföretagsföreningen ...består av 1 företag . Fastighetsbolagen är kanske 3 företag och om de pratar sinsemellan har jag inte en aning om . 
 
9 . Byt ut månadsmötet på Lilla Blå på morgonen till något eller ett par möten på kvällen då företagarna har tid att komma . Det är knappt några där så det borde ha gjorts för länge sedan .
 
10 Öppet hus på Kommunen är ju trevligt ......men byt ut Cellon mot tjänstemännen och politiker som jobbar mot företag .
 
11 Näringslivskvällen var från början kommunikation MELLAN företag och kommun. Nu är det envägskommunikation ....och i år är det även att tala om HUR företagen ska kommunicera . Jag tror så här :
 
ALLA pratar väl om  Valdemarsvik kommun i 95 % av alla samtal . Vi bor här av en orsak !
Jag för min del älskar skogen och tystnaden . Jag älskar läget på mitt hus . Alla mina vänner som finns här och vill helst av allt inte flytta . Givetvis så talar jag ALLTID gott om mitt företag. Jag framhäver våra styrkor och kämpar med våra svagheter . Men givetvis så är jag ärlig om våra svagheter och försöker ständigt förbättra oss .
Men man måste analysera svagheterna och SE dom för att kunna förbättra sej ....och allt detta gäller givetvis kommunen också
.
ANSVARSOMRÅDEN :
*Jag har ansvar över mitt företag och jag har ett visst samhällsansvar när det gäller att förbättra förutsättningarna för företagare  och samhällsutvecklingen i stort ....både som privatperson och företagare så gynnas jag av det .
*Företagsorganisationer ska driva frågor FRÅN företagen till kommunen för att förbättra näringslivsklimat och förutsättningar för företagande .
 *Banken ska stå BAKOM företagen och deras frågor om förbättrat företagsklimat .
* Kommunen har helhetsansvaret över näringslivsklimatet . De har ansvar över att målen i Vision 2025 uppfylls genom en utarbetad plan med mål och delmål .
De har ansvar över att rätt personer jobbar mot företagen och att tjänstemännen har rätt arbetsbeskrivning för att möta företagen på rätt sätt .
 
Tillsammans kan vi vända på det här , men det krävs att personer byts ut . Och framför allt så hoppas jag att samrådsgruppen byts ut , önskar nytt folk i Företagarnas styrelse som inte har ekonomi och politik ihop med kommunen så de inte vill driva frågor .
 
Kommunalrådspost har jag glömt att tycka till om . Det blev ju en nödlösning fram till valet . 3 personer tar över arbetsuppgifterna från Helen ....och en är "ansikte utåt " på 80 % .
Det ser ut som en dyr nödlösning då de tre som gör jobbet får arvoden och den som får lönen inte jobbar med ordinarie kommunlarådsjobb .
Varför inte sätta dit en som kan jobbet från början undrar man ju ?
Fungerar så länge Erland är kvar så klart som är han som tar alla beslut ....men hoppar han av ...........????
 
Nej nu kör vi Trolltyg resten av eftermiddagen och sedan är det helg
 
Kram på er !!
 
 
 

Kommentarer :

#1: Elisabet

Instämmer till punkt och pricka med det du skriver! :-)

Svar: Tack !! Tror jag har många företagare med mej i det här .Men inte lätt att påverka tyvärr när ingen lyssnar :(
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :