Lasse B is back !

En riktig käftsmäll kom igår i form av en artikel med avsändare Lasse Beckman.
 
Han lämnar politiken...gnistan saknas .
 
Det var nog många som fick kaffet i fel strupe igår när de läste detta, så även jag .
 
Jag har känt Lasse länge , väldigt länge . I Gusum när jag växte upp så kände man alla och Lasse var en av dom som man stötte på här och där fast man kanske inte umgicks i samma omedelbara kretsar. Har alltid tyckt om honom !
Efter det så stötte man på honom som politiker i olika sammanhang . När barnen var små och gick på dagis och miljön där var helt förkastlig så var han en av de verkligt få politikerna som verkligen brydde sej . Han VAR verkligen med på dagiset och kollade miljön under någon dag eller några dagar.
 
Som företagare var jag med i olika projekt för att stimulera näringslivet och där ledde han bl.a ett projekt som hette LEGS och som jag tyckte kom fram med jättebra saker . Inget hände dock efteråt .
Framtid Valdemarsvik var en annan förening . Han satt inte med där , men däremot i samverkansgruppen vi mötte på kommun några gånger om året .
 
Som hetlevrad företagare som ville ha förändringar snabbt ....lärde jag med mycket av Lasse om politikens spelregler och syfte med att saker skulle gå genom olika instanser ....varför man skulle diskutera i KS ...KF osv .
Även jobbet som oppositionspolitiker skötte han med beröm godkänt och det tycker jag ingen av oppositionspartierna klarar nu .
 
När vi drog igång Byalaget och bl.a årensningen så hade vi problem med en grupp "sossar" som hela tiden gjorde allt för att förstöra . Lasse däremot var med och slet med oss .
Ja jag har mycket gott att säga om honom även om jag varit mer än sur på honom de senaste åren .
 
Jag har till och med (för några val sedan) givit honom min röst och kryssat honom . Jag är ingen sosse på något sätt , men som jag alltid har sagt ....på lokalnivå skiter jag i partitillhörighet ....det är personerna som kan göra skillnad . Och vi tyckte långt ifrån lika om allt . Han är sosse i hjärta och ligger långt till vänster i vissa frågor där jag har en annan syn . Invandrarfrågor , rättvisefrågor och många andra liknande saker . Men vi har delat många andra  frågor som jag tyckte var viktiga . Bl.a så var han en av få som värna om näringslivet. 50 företagsbesök om året krävde han och det gick dåvarande majoriteten med på. Men det rann ut i sanden när de kom till makten .
Så tog då sossarna över och allt ändrades . Spelregler ...sätt att diskutera ....att försöka undanhålla och med list få som man vill så man kan köra över de andra .
 
Först blev jag glad att de tog makten men det ändrades snabbt när fulspelet satte igång . Jag blev arg , ledsen och besviken på alla . Bertil E i nybyggarna var en pajas och spelade bakom ryggen . Det var vad jag hört om honom innan och det var vad som blev . De övriga nybyggarna ...ja där fanns det folk jag tyckte mycket om men de visade vad de gick för .
Sossarna ....ja Erland var hjärna i det hela ,ingen tvekan . Han är smart och duktig på många sätt , men kommunarenan är inte hans arena . Han skadar för många med sitt sätt att styra .
 
Lasse blev jag nog mest arg och besviken på av alla även om han inte var den mest aktiva . Alla goda samtal ....var det bara bullshit nu när han själv satt på tronen . Där han tålmodigt talat om för mej varför det var viktigt att den politiska tröggående maskinen skulle ta den tid det tog för att få bästa reslutat . Vad oppositionspartier hade för uppgift och varför de var viktiga ....och sedan gick man ifrån allt detta när man själv kom upp i topp .
 
Nu denna artikel . Det krävs stort mod att gå ut med detta ! För om jag blev riktigt arg först så förstod jag vartefter att det inte var Lasse själv som stod för detta sätt att leda kommunen.
 
Och även om det kommer finnas  taggar kvar och kanske aldrig bli som det var så är jag imponerad av hans mod att stå för den han egentligen är och jag är glad för hans skull att han hittat sej själv igen.
 
"Mycket av lokalpolitiken är rolig , men "fulspelet" i kulisserna kan jag vara utan. Jag är för att man delar på makten "
 
Starkt sagt och en eloge ska han ha !  ! Och socialdemokraterna i Valdemarsvik står inför ett katastrofval . De enda två som har den politiska kompetensen hoppar av och kvar blir??
 
Ja jag tror inte det blir Erland , han är för smart för att vara kvar efter detta och det finns ingen annan som kan ta över heller nu .
 
Men det kan ju bli ett roligt val iaf om Segergren och Kettle tar klivet upp haha....ja det blir nog skoj ;-)
 
Nu jobb ...och sedan blir det lill-lördag  ;-)
 
 

Kommentera inlägget här :