Vad hände med Föreningsrådet ?

Hemma från en helt underbar semester i Alicante ! Jo jag fick mersmak och om jag får så följer jag gärna med Lina igen, vi hade det jättemysigt .
 
En extremt prydlig stad , och väldigt lugnt där vi var . Stranden var flera kilometer lång och olika avsnitt liksom . Aktiviteter och utegym t.ex kantade en flera hundra meters sträcka.  Och där var inte bara flera bechvollybollställen utan det som stack ut var att det var för både typiskt kvinnliga som typiskt manliga sporter . 
 
Två stora husgrunder ...kanske 5*10 meter , utan väggar och med takstolar som stod högt upp för yoga ut mot havet ,  pooldancing , akrobatik ...ja det fanns för allt och det var alla åldrar och tjejer och killar som var där. Supertrevligt !! Och många ideer som man kunde tillföra både Gusum, Viken och ringarum om man ville. 
 
Men nu börjar vår kommun också vakna till liv . Valår och helt plötsligt så är det aktivitet i alla hörn bland våra politiker , varav några har sovit i 4 år sedan sist  . Pratade med "sossarna utanför Birgersson och det var ett trevligt samtal . De var märkligt eniga med mej när det gäller Företagsklimat och hur man ska göra . Bra där ....men varför har inget hänt ? De satte stor tilltro till den nya tjänsten och det hoppas jag med . Men när man ser konceptet så tippar jag på att det kommer bli en klagomur för tanter och farbröder istället för bättre företagsklimat tyvärr . Hoppas jag har fel 
Förstår  "nada" av Moderaternas motion ????? Det föreslås en utbildningsplan för studiehandledare i skolan .....vilket de säger är en ny yrkesgrupp i skolans värd . 
Har inte studiehandledare alltid funnits ??? 
De påpekar samtidigt vikten av att hitta en stuktrur och utbildningsplan för att specificera vilka kunskaper studiehandledarna ska ha i svenska språket .
Men ....fattar inte alls !!! Ska kommunen utbilda ? Ska inte kommunen anställa en med rätt kvalifikationer och som pratar svenska och som inte behöver utbildning ??? Förklara någon tack ? 
 
 
Först ut är Vammardagen . Hinner jag ska jag ner och gå ett varv. Sedan vet jag inte ....givetvis Karnebåten ...även om den har urholkats de senaste åren .
 
 
 
Gusumdagarna ligger väl egentligen före det men det har jag inte sett något om....blir det något ? 
 
Mina tankar gick till tiden med Byalaget häromdagen och allt vi gjorde där . Det var kul och där var Gusumdagarna en del i vad vi gjorde . 
 
Men det var ju mycket mer , vi rensade ån , vi skötte bandyplanen , vi ansvarade för att nya anslagstavlor kom upp . 
Men så kom " Föreningsrådet" där Byalaget skulle ingå . Vi förstod .....och sa även till Lasse Beckman att det var ett sätt att försöka få bort Byalaget ( vi fick för mycket kred) men det nekade han till . Och många var de föreningar som anslöt sej till Föreningsrådet . Men det blev som vi befarande ....det var "sossarna" i rådet som körde över Byalaget och det blev direkt reklam för sossarna och deras bidrag till varje kommundel som de hade vid valet . Bylaget lades ner då vi inte accepterade att bli överkörda eller bidraga till "politik"  när det skulle handla om mervärde för Gusum .
Men min fråga är .....vad hände med Föreningsrådet . Existerar det överhuvudtaget och vad gör dom ? Har inte inte sett skymten av vad de gör eller vad syftet är ( mer än att få bort Byalaget) 
Och fråga nummer två blir då följdaktligen ....vem tjänade på det ? Gusum ? Föreningarna ?  Sossarna fick iof en artikel om hur Gusums pengar användes, men det var mycket jobb och många möten för en artikel ??? 
 
Hur som helst ser jag fram emot alla evenemang i kommunen framöver . Känner mej märkligt fri att göra vad jag vill och varje evenemang i närheten är som en liten minisemester . Räcker gott för mej för att fly verkligheten och jobbet en liten stund . Och snart börjar åkturerna runt om i vårt vackra Östergötland om vem som har den godaste Noggern ;-) 
 
Kram och ha en riktigt härlig dag 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :